تشخیص خودکار پلاک خودرو یا (ANPR) چیست؟
تشخیص خودکار شماره پلاک خودرو، سامانه‌ای برای خواندن پلاک وسیله نقلیه با استفاده از OCR می باشد. شماره پلاک خودرو یکی از مناسب‌ترین اقلام اطلاعاتی جهت احراز هویت خودروها می‌باشد. تشخیص خودکار شماره پلاک خودرو سامانه‌ای کاملاً مکانیزه است که با استفاده از پردازش تصویر خودروهای عبوری از یک مکان، شماره پلاک آن‌ها را استخراج می‌کند. برای استفاده از این سامانه، نیازی به نصب و تجهیز خودروها به وسیلهٔ دیگری (مانند GPS یا برچسب‌های رادیویی- RFID Tag) وجود ندارد. این سامانه با استفاده از دوربین‌های مخصوص، تصویری از خودرو در حال عبور اخذ می‌کند و آن تصویر را جهت پردازش توسط نرم‌افزار تشخیص پلاک خودرو به رایانه ارسال می‌کند. از این سامانه می‌توان در زمینه‌های امنیتی و ترافیکی بسیار بهره گرفت.

سیستم تشخیص خودکار پلاک یا ANPR

سیستم های تشخیص پلاک کاربردهای فراوانی دارند که در ادامه به مهمترین کاربردهای سیستم های تشخصی خودکار پلاک اشاره می کنیم :

1. پارکینگ
یکی از کاربردهای اصلی ANPR یا تشخیص خودکار پلاک خودرو در  مدیریت پارکینگ و امنیت پارکینگ است. مدیریت هزینه پارکینگ بدون بلیط ، کنترل دسترسی به پارکینگ ، راهنمایی مکان خودرو ، جلوگیری از سرقت خودرو ، کلاهبرداری "بلیط گمشده" ، کلاهبرداری با تغییر بلیط ، فرآیند پرداخت ساده و ... از مزایایی است که که استفاده از تشخیص خودکار پلاک به ارمغان خواهد آورد.

2. کنترل دسترسی
کنترل دسترسی بطور کلی مکانیزمی برای محدود کردن دسترسی به مناطق و منابع مبتنی بر هویت کاربران و عضویت آنها در گروههای از پیش تعریف شده است. کنترل دسترسی خودرویی نیز معمولا براساس پلاک خودرو انجام می شود اما امکان استفاده از Tag RFID نیز وجود دارد که جهت راه اندازی به تجهیزات جانبی شامل تگ و ریدر برد بلند نیاز خواهد بود.

3. عوارض بزرگراه
پرداخت مستقیم هزینه استفاده از بخش خاصی از زیرساخت های جاده ای را که توسط رانندگان انجام می شود را عوارض جاده ای می نامند. عوارض روشی متداول برای تأمین بودجه برای ورود به بزرگراه ها ، بزرگراه ها ، جاده ها و پل ها است: عوارض هزینه های خدمات هستند. عوارض جاده ای کارآمد با کاهش زمان مسافرت مسافری ، بهبود کیفیت جاده ها ، سطح خدمات جاده ای مرتبط را افزایش می دهد. استفاده از سیستم تشخیص خودکار پلاک یا ANPR باعث جلوگیری از توقف خودروها و ایجاد ترافیک می شود و همچنین نیاز به نیروی انسانی را نیز کاهش میدهد.

4. کنترل مرزی
تلاش هماهنگ دولت ها برای دستیابی به کنترل عملیاتی مرزهای کشور با اولویت ماموریت کنترل امنیت، عبور و مرور غیرقانونی مرزی ، قاچاق و فعالیت های جنایی را کنترل مرزی می نامند. کنترل کارآمد مرزی میزان جرم خشونت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و امنیت جامعه را افزایش می دهد.

5. محاسبه مدت سفر

تخمین مدتِ زمان سفر یکی از کاربردهای مهم سیستم‌های ترافیک هوشمند می‌باشد. در این کاربرد، مسافران می‌توانند پیش از سفر به آمارها و اطلاعات مربوط مراجعه کنند و تخمینی از مدتِ زمان سفر میان مبدأ و مقصد خود داشته باشند. سامانه تشخیص پلاک خودرو یکی از راه حل‌های مناسب جهت این کاربرد به‌شمار می‌رود. در این راه حل، سامانهٔ تشخیص پلاک خودرو در نقاط مختلف یک جاده نصب می‌شود (برای مثال در مبدأ و مقصد) و بنابراین مدت زمان سفر را به صورت تفکیک شده برای هر خودرو محاسبه می‌کند. با تحلیل آماری این مدت برای تمامی خودروها می‌توان با دقتِ مطلوبی، متوسط و تغییراتِ آن در زمان‌های مختلف روز و هفته را در جاده اندازه گرفت و برای تصمیم‌گیری در اختیار عموم قرار داد.

6. اجرای قانون
سیستم تشخیص خودکار پلاک یا ANPR قادر است اتومبیل های مسروقه را بر اساس لیست سیاه به روز به طور خودکار شناسایی کند. از کاربردهای دیگر این سیستم برای اجرای قانون می توان به این موارد اشاره کرد : اعمال تخلفات چراغ قرمز و سرعت بیش از حد و کنترل خط اتوبوس و ...

محصولات